Thursday, April 28, 2011

#2. Apabila b'kahwin akan t'kongkong


"Saya masih ingin bebas, saya belum ingin b'kahwin. Saya tidak dpt lagi bebas bila b'kahwin." Kalimat seperti ini biasa kita dengar pada sebuah p'bincangan ringan b'sama2 teman. Ketika p'kerjaan sudah mulai bagus, p'dapatan sudah sangat selesa, belum juga t'fikir untk segera m'nyempurnakan agamanya. K'inginan untk dpt b'senang2 b'sama teman, m'habiskan masa muda dgn m'lancong dan m'lawat k'tempat2 yg indah m'jadi alasan yg cukup m'dasar. T'bayang d'benak mereka bahawa p'kahwinan adalah belenggu yg luar biasa. Mereka tidak dpt lagi s'tiap masa keluar rumah. Mereka tidak dpt lagi b'gaul dgn teman2-nya. Mereka juga akan b'tambah b'banan tanggungjawab untk m'beri nafkah isteri dan anak. Mereka harus b'kerja m'merah keringat siang dan malam untk keluarga mereka. K'hidupan peribadi mereka t'ganggu. Dia tidak dpt lagi m'manjakan diri dgn pemenuhan hobi yg b'lebihan. Hidup mereka m'jadi t'batas dgn adanya p'kahwinan. Ketika masih bujang mungkin biasa saja pulang malam atau bahkan tidur d'rumah teman, tapi setelah b'kahwin semua itu tidak dpt d'lakukan lagi. P'kahwinan d'anggap sebagai belenggu yg m'cekik leher, s'hingga tidak bebas b'ekspresi dan m'jadi diri sendiri. Rasullah b'sabda:

"Bukan golonganku org yg merasa khuatir akan t'kongkong hidupnya kerana b'kahwin k'mudian dia tidak b'kahwin."

(HR Thabrani)

Kerana gambaran itu adalah gambaran yg sgt b'lebihan. Mungkin kita akan m'rasa tidak lagi s'bebas merpati yg dpt hinggap dan terbang k'mana pun dia suka mengelilingi dunia dgn k'indahannya. Sebab kita akan m'jadi seorang suami yg harus m'lindungi isteri, ambil berat t'hadapnya dan selalu b'sedia setiap masa m'nolongnya. Kita harus b'sedia m'jadi suami yg selalu b'rada d'sisinya bila juga dia perlukan. Sehingga kata yg paling tepat bukanlah belenggu m'lainkan hal ini s'buah p'hargaan atas nama komitmen yg telah d'jalin. B'salaman ketika ijab kabul adalah s'buah p'taruhan yg sgt besar. Dgn b'salamannya tgn, d'harapkan pula akan b'salaman hati 2 insan. Saling m'ngisi dan mahu b'bahagi dlm byk hal. Inilah nilai s'buah komitmen, bukan malah belenggu yg m'cekik leher.


INFORMATION :)

Lelaki bujang t'nyata m'miliki tahap testosteron lebih tinggi b'banding lelaki yg sudah b'kahwin dan punya anak. S'jumlah ilmuwan Harvard University m'nyatakan p'bezaan ini t'kait dgn interaksi sosial hari2 seorang lelaki. Lelaki b'keluarga cenderung m'jalin hubungan tetap dgn anggota keluarganya, m'ngakibatkan penurunan jumlah horman testosteron.

Seperti kita tau, hormon yg hanya t'dpt pada kaum Adam ini b'fungsi m'ningkatkan ghairah seksual. Dari sini dpt d'simpulkan, lelaki b'keluarga punya ghairah seks lebih t'rurus dan itu m'mandu mereka m'jadi lelaki setia.

Sebaliknya, lelaki bujang dgn tahap testosteron tinggi m'miliki ghairah seks m'luap2. Kenyataan ini m'dorong mereka untk selalu m'cari pasangan. Tingkat k'tinggian hormon ini d'sebabkan kurangnya interaksi sosial mereka dgn keluarga t'dekat.

No comments:

Post a Comment