Wednesday, April 27, 2011

sengaja menunda perkahwinan


Perkahwinan yg t'tunda m'rupakan fenomena yg sgt menarik untk kite p'hatikan. Hal ini t'jadi kerana 2 faktor. Faktor p'tame kerana memg org yg b'sangkutan menyengajakan m'nunda p'kahwinan itu. Sedangkan faktor k'dua, org t'sebut tidak sengaja m'nunda, dia sudah m'lakukan usaha namun Allah belum m'berikan jodoh untknya.

Bahagian ini akan m'bahaskan faktor yg p'tame iaitu org2 yg sengaja m'nunda p'kahwinan mereka. Secara k'wangan dan usia, mereka sudah d'katakan sgt b'sedia. Namun mereka sengaja m'nunda p'kahwinan itu. Ada yg m'nunda p'kahwinan dan idup sendiri tanpa kekasih, ada pula yg tidak berani b'kahwin namun hanya ingin b'cinta saja. Lalu k'napa harus m'nunda? Apakah ada hal penting yg m'buat mereka m'nunda p'kahwinan itu? Saya akan m'cuba menyebutkan b'berapa alasan yg sering mereka gunakan untk m'nunda s'buah p'kahwinan:



#1. Masih t'ikat dgn p'ngajian

Mereka takut apabila b'kahwin d'khuatiri akan m'pengaruhi prestasi pelajaran dan m'pengaruhi p'sediaan masa depan. Prestasi belajar mereka akan turun m'dadak dan masa depan mereka t'ancam m'jadi mahasiswa yg gagal kerana harus m'ngurus suami dan anak2. Ketakutan ini d'dasari oleh byknya p'ngalaman teman atau org lain yg telah m'ngalami hal itu. Setelah mereka b'kahwin, kuliah mereka t'bengkalai. Mereka tidak hadir ke kuliah kerana t'paksa m'cari p'kerjaan demi isteri dan ank2-nya. Pertanyaan, "Kenapa belum lulus?" Cukup d'jawab dgn senyuman dan sedikit suara, "Tinggal buat tesis saja." Padahal tinggal tesis dpt d'maksudkan ada b'berapa tahun lagi p'ngajian. Alasan ini memg aneh, kerana t'nyata mereka yg tidak b'kahwin, kuliahnya juga kucar-kacir. Mereka masih bujang, namun mereka tidak dpt m'bahagi waktu dgn baik. Jadi s'benarnya p'soalannya bukan pada p'lajaran atau hal p'kahwinan. Kedua2-nya dpt saja b'diri sendiri dan tidak saling b'kaitan. Kuliah akan tetap b'jalan kalau s'andainya mereka dpt m'bahagi waktu dlm b'kerja dan b'lajar. Mungkin salah satunya dgn m'milih p'kerjaan yg s'iring dgn kuliahnya. Dgn begitu, k'dua2-nya dpt saling m'lengkapi.

Kita juga m'nemukan ada pula individu yg memg lebih m'mentingkan pelajaran. Masa idupnya d'habiskan untk belajar. Setelah selesai ijazah, m'lanjutkan ke peringkat sarjana d'luar negara. Kemudian setelah itu kembali m'lanjutkan k'peringkat doktor falsafah. Hingga akhirnya k'tika semuanya selesai dan lulus, baru t'rasa t'nyata usianya tidak muda lagi. P'kahwinan sudah t'lambat kerana waktu d'habiskan dgn b'lajar.

Hal ini s'sungguhnya b'gantung dari p'ngurusan waktu, waktu yg biasanya d'gunakan untk b'suka ria s'telah waktu kuliah, d'ganti dgn m'cari nafkah atau b'cengkarama dgn keluarga. T'nyata tidak sedikit pula org2 yg justeru b'nasib s'baliknya. Meskipun b'kahwin d'masa kuliah, prestasi b'lajar mereka juga tidak m'nurun. Mereka masih dpt m'ngambil Sarjana, Phd bahkan lulus dgn p'ringkat t'baik. Meskipun untk dpt b'jaya d'beberapa p'ringkat memg m'merlukan kerja keras. Sekaligus sentiasa b'doa kpd Allah agar segalanya dpt b'jalan dgn lancar.


(nantikan sambungannya)














No comments:

Post a Comment