Tuesday, April 26, 2011

bila akan b'kahwin?


P'tanyaan ini s'harusnya tidak perlu d'risaukan. Meskipun sering kali kite akan geram setengah mati dgn p'tanyaan ini. Begitu geramnya kite, s'olah2 kite ingin b'tanya semula, "Kenapa selalu b'tanya2? Suka ati sayalah bila nak kahwin. Apa urusannya dgn kamu?" Tapi kerana kite adalah org yg baik dan tidak ingin m'nyakiti org lain, maka ada baiknya hal itu tidak kita lakukan. Kenapa tidak kita jawab dgn t'senyum dan b'kata "Perkahwinan adalah keinginan setiap seorang. Soal bila kite akan b'kahwin sudah d'tentukan oleh Allah. Jadi jika p'tanyaannya adalah bila, maka jawapan pastinya ada pada Allah. Kerana Allah yg paling tau bila kite akan b'kahwin. Kita boleh saja m'rencana dan m'buat sasaran idup, tapi Allah yg m'nentukan. Allah Maha Tau bila s'seorang akan m'jadi pengantin, dan m'dapatkan jodohnya d'sisinya." Jawapan ini begitu dewasa, kerana sama sekali tidak menunjukkan sikap emosional kite. Mereka yg b'tanya pun akan m'hargai jawapan kite. Jadi jgn lagi bingung bila s'seorang b'tanya "Bila mahu b'kahwin?" Jawab saja dgn t'senyum dgn soalan seperti itu.

Tambahan pula, bukankah mengejar jodoh seperti halnya mengejar rezeki. Tidak perlu d'kejar akan dtg sendiri bila memg sudah tiba bahagianya. Namun apa pun cara kita mengerahkan tenaga untk mengejarnya, ia tidak ada di tgn jika memg bukan hak kite. Jadi kenapa pula mesti susah hati? B'usaha s'maksimum mungkin, namun apabila lamaran d'tolak, s'harusnya terus b'sabo. Mungkin saja memg harus b'berapa kali b'usaha baru akan m'dapat pujaan ati? S'hingga soalan, "Bila akan berkahwin?" boleh t'jadi bila2 masa. Boleh jadi besok pagi, minggu depan, bulan depan, atau bahkan 5 tahun lagi. Kerana peluang selalu datang secepat ia pergi. Datang dgn cepat dan hilang pun dlm s'kelip mata.

Mungkin tawaran b'kahwin datang ketika kite masih jual mahal. Di kala usia kite masih 20-an tahun maka kite masih layaknya seorang gadis yg dpt m'milih siapa pun. S'hingga ketika ada seorang lelaki datang melamar dgn sgt teliti kite akan m'meriksanya. Bahkan k'biasaan, kite cenderung untk m'mutuskan atau m'nolak begitu saja kerana hanya b'berapa kriteria tidak kite temukan pada diri lelaki itu. Akhirnya peluang b'kahwin itu hilang. Kemudian waktu b'lalu pantas. Pada usia yg 30-an, t'nyata kite masih lagi sendiri. Peluang b'kahwin yg dulu pernah menyapa, kini tidak pernah hadir lagi.

Setiap orang mungkin akan b'sikap b'beza dlm p'soalan ini. Ada yg m'mandang bahawa b'kahwin pada usia 20-an akan m'berikan rasa k'bahgiaan yg luar biasa. Pada usia itulah seorang manusia sedang m'jadi manusia awal dewasa. Secara fizikal dan mental, dia sedang secara b'kembang s'cara optimum. Tapi ada juga yg b'pendapat bahawa p'kahwinan bukan semata kerana p'soalan umur. Bukan s'mudah m'ngira berapa umur yg paling tepat untk b'kahwin. Apakah pada umur 25 lebih baik dari 30? Ataukah 20 lebih baik dari 40? Memg tidak ada jaminan k'bahgiaan p'kahwinan dpt d'tentukan dari umur dia b'kahwin. Demikian pula tidak ada jaminan seseorang akan m'hadapi p'ceraian apabila dia b'kahwin pada usia 30 tahun lebih. Malahan ramai orang yg b'kata justeru b'kahwin pada usia 30 semuanya sudah t'sedia dan matang. Secara kejiwaan dan k'bendaan, manusia b'nama lelaki atau perempuan lebih dpt mengawal emosi mereka. Benarkah seperti itu? Tentunya hal ini perlu dijawab dgn data dan fakta yg d'pelajari secara saksama.

No comments:

Post a Comment