Tuesday, April 26, 2011

npe jodo tak kunjung dtg?


Saya tau antre kite pasti juga diam2 b'tnye di dlm ati, "manakah jodoh yg d'jnjikan Allah kpd sye. Knape tidak dtg2 juga?" Apalagi kalo usia kite sudh mndekati 30-an sedgkan tnde2 akn b'temu 'seorang pendamping' juga lom muncul. Ley jd kegelisahan itu selalu hadir bahkan s'hingga m'ganggu dlm tido.

Lalu,pe yg harus d'lakukan apabila hal itu menimpa diri kite. Apakah kite akn m'milih m'nunggu dan terus m'nunggu, sambil b'harap penuh cemas? Atau adakah kite akn m'lakukan 'sesuatu', agar jodoh yg d'jnjikan itu akn segera menyapa? Semoga Allah Taala m'beri hidayah kpd kite dan m'permudah pencarian jodoh kite. Kalo dlm proses m'nunggu dan m'cari soulmate ini kite b'sabo, b'ikhtiar dan b'doa, maka tidak akn byk p'soalan yg muncul. Namun apabila pilihan yg kite lakukan adalah dgn cara mengunjungi bomoh untk m'ramal nasib dan m'minta si bomoh m'carikan jodoh untk kite, maka hal itu m'langgar syarie dan mengundang p'buatan dosa.

Saya tau bagaimana perasaan s'sorang yg menanti jodohnya datang, namun yg d'nanti tidak dtg juga. Ada perasaan cemas yg lmbt laun akn m'rubah cara idup. Kecemasan yg b'larut-larut kerana tekanan org2 sekeliling yg selalu m'desak dan m'nyakitkan kite. Ibaratnya, kite m'jd s'buah beg tinju dan sume org memukul kite hingga kite merasa sgt t'desak. Tidak ada yg dpt kite lakukan kecuali menutup muka dgn tgn di depn. Meskipun t'rasa sgt sakit pukulan2 yg mengenai wajah dan tubuh, tapi kite m'cuba b'thn. Em, bukankah memg s'perti itu rasanya d'asak2 p'soalan p'kahwinan oleh org2 s'keliling kita?

Kite b'temu ibu dan bapa d'rumah, mereka b'tnye sampai bila akn m'jadi org bujang. B'gnti hati bukannya b'gnti p'tanyaan, s'olah2 tiada ari tanpa p'tanyaan, "Bila akn b'kahwin? Kamu kan sudah b'umur." Mencuba m'hindari k'dua2 ibu bapa, kite b'silaturrahim k'rumah kerabat dan handai taulan. Baru b'jabat tgn, mereka menyapa, "Apa khabar? Masih bujang lagi ke?" Muka merah padam dan lidah t'kunci, hanya senyuman tawar semata untk m'hiburkan diri dari k'bingungan yg t'jd. Kite kuar dan pergi k'kampus, b'temu temn2 dan m'ngikuti aktiviti kampus, p'tnyaan serupa seperti kaset usang pun b'ulang, "Kamu tahan betul sendirian, tidak mahu b'kahwin ke?"

Sakit, teramat sakit mungkin p'tanyaan itu langsung menusuk k'rongga ati. M'jatuhkan hukuman yg s'benarnya sama sekali tidak kite ingini. Tidakkah mereka tau bahawa kite ingin b'khwin, hanya jodoh yg d'nantikan tidak jua tiba. Tidakkah mereka tau bahawa jauh d'lubuk ati yg paling dlm, kite m'rindukan seorang pasangan sejati yg dpt menemani ari2 kite? Tidakkah mereka tau, bahawa selama ini kita menginginkan untk b'kahwin, seperti temn2 sebaya yg sudah m'dahului kita? Tidakkah mereka juga tau bahawa selama ini kite sudah b'usaha m'wujudkan itu? Lalu kenapa p'tanyaan itu begitu tiba2 m'hukum dan m'hapuskan sensitiviti ati kita?

No comments:

Post a Comment